2نوامبر 2022 - آکاربوز، اولین مهارکننده گلوکوزیداز است که در درمان بالینی دیابت نوع 2(T2DM)  استفاده می شود. مکانیسم عملکرد این دارو به این صورت است که ممکن است جذب کربوهیدرات ها در روده را به تاخیر بیاندازد تا قند خون پست پرندیال(پس از غذا) را کاهش دهد.

یک مطالعه جدید منتشر شده درBMC Pharmacology and Toxicology ، نشان داد که درمان با آکاربوز در بیماران چاقی که به تازگی دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است با قند خون ناشتای پایین، و قند خون 2 ساعت پس از غذای پایین، موثرتر است.محققان گفتند که هرچه دیابت نوع 2 زودتر تشخیص داده شود و به طور مداوم با آکاربوز درمان شود، پاسخ به درمان بهتر خواهد بود.

برای بیماران با تشخیص دیابت نوع 2(T2DM) ، آکاربوز یکی از داروهای بهینه است. اما هیچ گزارشی در مورد بیماران نوظهور با بهترین پاسخ درمانی به آکاربوز وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، دکترRong Zhang  و تیم تحقیقاتی او از چین به بررسی پیش‌بینی‌کننده‌های اثربخشی درمان با آکاربوز در بیماران با تشخیص جدید T2DM پرداختند.

در مطالعه ی MARCH (مطالعه آکاربوز در بیماران تازه تشخیص داده شده مبتلا به دیابت نوع 2 در چین)، برای 346بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 48 هفته از نوامبر 2008 تا ژوئن 2011 مونوتراپی با آکاربوز انجام شد.

تغییر در هموگلوبین گلیکوزیله (ΔHbA1c) متغیر وابسته بود. ارزیابی متغیرهای پایه مختلف مانند جنس، سن، شاخص توده بدنی (BMI)، مدت بیماری، وزن، فشار خون دیاستولیک (DBP)، فشار خون سیستولیک (SBP)، گلوکز ناشتا، HbA1c، قند خون 2 ساعت پس از غذا، انسولین 2 ساعت پس از غذا، انسولین ناشتا، HOMA-IR، شاخص ترشح زودهنگام انسولین (IGI)، سطح زیر منحنی گلوکاگون(AUC)،GLP-1  و انسولین به عنوان پیش بینی کننده های مستقل در نظر گرفته شدند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

·        در 12 هفته، پیش بینی کننده های مستقل برای ΔHbA1c شامل DBP پایه(β=0.010)، وزن بدن(β=0.012-)، FPG(β=0.111) و PG دو ساعته(β=0.042)بود.

·        در هفته 24، پیش‌بینی‌کننده‌های مستقل برای ΔHbA1c شامل طول مدت بیماری(β=0.040) وFPG  (β=0.117) بودند.

·        در نهایت، یک پیش‌بینی‌کننده مستقل برای ΔHbA1c در هفته ی 48، مدت بیماری(β=0.038) بود.

محققان در نتیجه‌گیری خود نوشتند: عواملی که می‌توانند برای پیش‌بینی اثربخشی کوتاه‌ مدت مونو‌تراپی آکاربوز در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند ازDBP، وزن بدن، قند خون ناشتا و PG دو ساعته. علاوه بر این، بیماران با PG دو ساعته ی پایین، FPG پایین و چاقی ممکن است به اثربخشی بهتری از درمان با آکاربوز دست یابند.

هرچه دیابت نوع 2 زودتر تشخیص داده شود و به طور مداوم درمان با آکاربوز انجام شود، پاسخ به درمان بهتر خواهد بود.

در این مطالعه فقط بیماران مبتلا به T2DM تازه تشخیص داده شده، انتخاب شدند، بنابراین ممکن است نشان دهنده جمعیت عمومی بیماران T2D نباشند. همچنین، حجم نمونه مطالعه نسبتاً کوچک بود و ممکن است سوگیری وجود داشته باشد. بنابراین، محققان برای تایید یافته‌ها، مطالعات بیشتری را با حجم نمونه بزرگ ‌تر ضروری دانستند. همچنین پیگیری مطالعه تنها به مدت 48 هفته بود. ممکن است برای بررسی و پیش‌بینی اثربخشی طولانی‌ مدت مونو‌تراپی آکاربوز به پیگیری طولانی ‌مدتی نیاز باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/acarbose-best-suited-for-newly-diagnosed-type-2-diabetes-patients-with-obesity-101535